Menu

OGŁOSZENIA DUSZPASTERSKIE

24.03.2024

 

1.Dzisiejsza NIEDZIELA PALMOWA rozpoczyna przeżywanie WIELKIEGO TYGODNIA, zwłaszcza TRIDUUM PASCHALNEGO.

2.Gorzkie żale o godz. 16.30.

3.Kancelaria parafialna w Wielkim Tygodniu czynna tylko we wtorek  w godz. od 16.00.do17.00.

4.Msze św. od Wielkiego Poniedziałku do Wielkiej Środy o godz. 7.00.i 18.00. W Wielki Czwartek i Wielką Sobotę nie ma Mszy św. o godz. 7.00.

Spowiedź św. w Poniedziałek, Wtorek i Środę  Wielkiego Tygodnia przed Mszą św. oraz po Mszy św. wieczornej do godz. 20.00.  W czasie Triduum Paschalnego spowiedź św. w Wielki Piątek w czasie adoracji wieczornej i w Wielką Sobotę w czasie liturgii .

5.Poświęcenie pokarmów w Wielką Sobotę w kościele parafialnym w godz. 9.00.-14.00. o każdej pełnej godzinie. Natomiast o godz. 16.00. przy grocie Matki Bożej. Przed poświęceniem pokarmów będzie zbierana taca na WSD w Paradyżu, oraz na renowację naszej świątyni. W Kalsku o godz. 11.00.

6. Nasza Parafia otrzymała wstępną promesę na dofinansowanie inwestycji z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków na realizację zadania „Renowacja wnętrza kościoła pw. Podwyższenia Krzyża św. w Sulechowie”. Obecnie przygotowywane są dokumenty mające na celu wyłonienia wykonawcy.

Serdecznie dziękuję Burmistrzowi Sulechowa p. Wojciechowi Sołtysowi, jego zastępcy p. Marcinowi Górznemu oraz pracownikom Gminy Sulechów za wsparcie w czynnościach związanych z ogłoszeniem Postępowania zakupowego.

Prace będą realizowane od 1 czerwca br., maksymalnie do 31 października br.

Dziękuję także wszystkim( Państwu) Parafianom za składane ofiary na tacę lub konto remontowe parafii, na potrzeby naszej zabytkowej sulechowskiej fary.

Po Mszy św. można nabyć w salce katechetycznej lub przed kościołem, domowe, pyszne ciasto. Złożone ofiary pomogą w pracach przygotowawczych do renowacji świątyni. Gorące podziękowanie z tego tytułu Radzie Duszpasterskiej oraz wszystkim paniom (panom), za upieczenie domowego ciasta.

7.  TRIDUUM PASCHALNE W SULECHOWIE I W KALSKU O GODZ. 19.00.

8.WIELKI CZWARTEK – ustanowienie sakramentu kapłaństwa i Eucharystii.Święto wszystkich kapłanów. Po Mszy św. przeniesienie Najświętszego Sakramentu do tzw. ciemnicy i adoracja do godz. 22.30.  Na tę adorację zapraszam przede wszystkim rodziców i dzieci przygotowujące się do I Komunii św. oraz Liturgiczną Służbę Ołtarza.

9.WIELKI PIĄTEK – Dzień męki i śmierci Jezusa na krzyżu. Jedyny dzień w roku bez Eucharystii. Adoracja Najświętszego Sakramentu odgodz. 8.00.do godz. 18.30. i po zakończeniu nabożeństwa do godz. 22.30. Na adorację w ciągu dnia zapraszam wszystkie grupy parafialne w dogodnej godzinie. Droga krzyżowa o godz. 15.00. ( w Sulechowie i w Kalsku) w intencji wynagradzającej za nieposzanowanie życia ludzkiego . W tym dniu obowiązuje post ścisły i powaga dnia. Zadbajmy o krzyże w naszych domach oraz o krzyże przydrożne. W domu wraz z rodziną ucałujmy krzyż, który jest   symbolem naszej chrześcijańskiej wiary, na nim bowiem zawisło Zbawienie świata i każdego z nas. Nabożeństwu wielkopiątkowemu będzie przewodniczył bp Paweł Socha.  W czasie adoracji krzyża, składane ofiary  jako zadośćuczynienie za nieprzestrzeganie postu w piątek ,zostaną przeznaczone na utrzymanie kultu w Ziemi świętej. Po nabożeństwie adoracja Najświętszego Sakramentu młodzieży oraz kandydatów do s. bierzmowania z klasy VII i VIII S.P. W czasie adoracji spowiedź św.

10.WIELKA SOBOTA – WIGILIA PASCHALNA. Przynosimy świece naodnowienie przyrzeczeń chrzcielnych. Adoracja Najświętszego Sakramentu od godz. 8.00. do godz. 14.00. i od godz. 17.00. do godz. 18.30. W ciągu dnia zaplanujmy chwilę adoracji Jezusa Eucharystycznego. W Kalsku adoracje Najświętszego Sakramentu w czasie Triduum Paschalnego po nabożeństwie.

11.WIELKA NIEDZIELA – REZUREKCJA – GODZ. 6.00. PRO POPULO. Proszę o jak najliczniejsze przybycie na Rezurekcyjną Eucharystię z całą rodziną oraz zaangażowanie się w przygotowanie procesji. Pozostałe Msze św. wg porządku niedzielnego od godz. 9.30.

12.PONIEDZIAŁEK WIELKANOCNY- Msze św. wg. porządku niedzielnego.

13. Polecamy prasę katolicką: „Niedziela”, „Gość niedzielny.”

14. Wszystkim, którzy brali udział w nabożeństwach wielkopostnych składam serdeczne Bóg zapłać. Dziękuję ks. Wikariuszom oraz wszystkim, którzy przyczynili się swoją pracą w przygotowanie świątyni do Triduum Paschalnego i uroczystości Zmartwychwstania Pańskiego.

 

PROBOSZCZ

                                                                                      ks. kan. Andrzej Szkwarek

 

WSPÓLNOCIE PARAFIALNEJ ORAZ GOŚCIOM,

Z OKAZJI ŚWIĄT ZMARTWYCHWSTANIA PAŃSKIEGO,

SKŁADAMY NAJSERDECZNIEJSZE ŻYCZENIA.

RADOSNEGO I RODZINNEGO ŚWIĘTOWANIA.

ALLELUJA! SZCZĘŚĆ BOŻE!

CHRYSTUS ZMARTWYCHWSTAŁ. PRAWDZIWIE ZMARTWYCHWSTAŁ.

ALLELUJA!

                                                                                       KSIĄDZ PROBOSZCZ

                                                                                       KSIĘŻA WIKARIUSZE

                                                                                       

 

 

Zapraszamy do włączenia się w modlitwę o sakramentalne życie rodzin. Chodzi o to abyśmy od 19 marca – Uroczystości Świętego Józefa Oblubieńca Najświętszej Maryi Panny przez siedem dni, każdy indywidualnie przyjął wybraną intencję za rodziny, odmówił dowolną modlitwę, podjął post i spełnił uczynek miłosierdzia. Każdy indywidualnie a wszyscy w duchowej łączności z Kościołem. Szczegóły inicjatywy na kartkach przy bocznym ołtarzu.

 

Modlimy się jednocześnie, 19 – 25 marca

 

Postaraj się pojednać z Bogiem. Żyj w łasce uświęcającej.

Skorzystaj z odpustu zupełnego (www.pksul.parafia.info.pl).

 

Zrób trzy kroki duchowe.

1. Codzienna modlitwa (nie trzeba dodawać kolejnych modlitw, ale po prostu szczerze się modlić,  np. Ojcze nasz…). Poproś Ducha Świętego o miłość do ludzi, za których będziesz się modlił. Zaproś do modlitwy Maryję i Józefa. Módl się do Boga Ojca przez Jezusa Chrystusa. Modlitwa osobista powinna prowadzić do Eucharystii i przyjęcia Komunii świętej.

2. Post ścisły o chlebie i wodzie w piątek lub innego dnia według możliwości lub inna forma postu

3. Postaraj się zadbać każdego dnia o dobro duchowe bliźniego; choćby jeden uczynek miłosierdzia względem duszy.

 

Uczynki miłosierdzia względem duszy.

1. Grzesznych upominać    2. Nieumiejętnych pouczać

3. Wątpiącym dobrze radzić         4. Strapionych pocieszać

5. Krzywdy cierpliwie znosić        6. Urazy chętnie darować

7. Modlić się za żywych i umarłych

 

 Intencje modlitwy(wybierz jedną):

- za narzeczonych o dojrzałe przygotowanie do małżeństwa sakramentalnego,

- za małżonków o ożywienie ich miłości wzajemnej i względem Jezusa, o radość z małżeństwa i rodziny,

- za ochrzczonych żyjących w niesakramentalnym związku, aby głębiej doświadczyli miłości Boga, zbadali własne sumienie, wypełnili wolę Bożą i odnaleźli się w Kościele, a jeśli nie mają przeszkód zawarli sakrament małżeństwa.

 

Kochać człowieka to znaczy kochać jego powołanie,

a powołaniem człowieka jest zawsze świętość,

więc miłość prawdziwa w żadnym odcieniu

nie może występować przeciwko świętości.

Wanda Półtawska - Rekolekcje Bieszczadzkie

 

 

 

 

ORĘDZIE OJCA ŚWIĘTEGO FRANCISZKA

 

NA WIELKI POST 2024

 

 

 

Bóg prowadzi nas przez pustynię ku wolności

 

Drodzy bracia i siostry!

Kiedy nasz Bóg się objawia, obwieszcza wolność: „Ja jestem Pan, twój Bóg, który cię wywiódł z ziemi egipskiej, z domu niewoli” (Wj 20, 2). Tak rozpoczyna się Dekalog dany Mojżeszowi na górze Synaj. Lud dobrze wie, o jakim wyjściu mówi Bóg: doświadczenie niewolnictwa jest wciąż odciśnięte w jego ciele. Otrzymuje dziesięć słów na pustyni jako drogę wolności. Nazywamy je „przykazaniami”, podkreślając siłę miłości, z jaką Bóg wychowuje swój lud. Jest to rzeczywiście mocne wezwanie do wolności. Nie wyczerpuje się ono w jednym wydarzeniu, ponieważ dojrzewa podczas wędrówki. Tak jak Izrael na pustyni wciąż ma wewnątrz siebie Egipt – istotnie często żałuje przeszłości i szemrze przeciwko Niebiosom i Mojżeszowi – tak i dziś Lud Boży nosi w sobie przytłaczające więzy, które musi porzucić. Zdajemy sobie z tego sprawę, gdy brakuje nam nadziei i wędrujemy przez życie jak przez pustkowie, bez ziemi obiecanej, do której moglibyśmy wspólnie dążyć. Wielki Post jest czasem łaski, w którym pustynia ponownie staje się – jak zapowiada prorok Ozeasz – miejscem pierwszej miłości (por. Oz 2, 16-17). Bóg wychowuje swój lud, aby wyszedł ze swoich zniewoleń i doświadczył przejścia ze śmierci do życia. Jak oblubieniec, ponownie przyciąga nas do siebie i szepcze do naszych serc słowa miłości.

Wyjście z niewoli ku wolności nie jest wędrówką abstrakcyjną. Aby nasz Wielki Post był również konkretny, pierwszym krokiem jest pragnienie widzenia rzeczywistości. Kiedy w krzewie gorejącym Pan przyciągnął Mojżesza i przemówił do niego, natychmiast objawił się jako Bóg, który widzi, a przede wszystkim słyszy: „Dosyć napatrzyłem się na udrękę ludu mego w Egipcie i nasłuchałem się narzekań jego na ciemięzców, znam więc jego uciemiężenie. Zstąpiłem, aby go wyrwać z ręki Egiptu i wyprowadzić z tej ziemi do ziemi żyznej i przestronnej, do ziemi, która opływa w mleko i miód” (Wj 3, 7-8). Również dzisiaj, wołanie jakże wielu uciskanych braci i sióstr dociera do nieba. Zadajmy sobie pytanie: czy dociera również do nas? Czy nami wstrząsa? Czy nas porusza? Wiele czynników oddala nas od siebie, zaprzeczając braterstwu, które w sposób naturalny nas łączy.

Podczas mojej podróży na Lampedusę, globalizacji obojętności przeciwstawiłem dwa pytania, które stają się coraz bardziej aktualne: „Gdzie jesteś?” (Rdz 3, 9) i „Gdzie jest brat twój?” (Rdz 4, 9). Wielkopostna wędrówka będzie konkretna, jeśli słuchając tych pytań ponownie, wyznamy, że wciąż jesteśmy pod panowaniem faraona. Jest to panowanie, które czyni nas wyczerpanymi i niewrażliwymi. Jest to model rozwoju, który nas dzieli i kradnie nam przyszłość. Są nim zanieczyszczone: ziemia, powietrze i woda, ale również dusze. Bo chociaż wraz z chrztem rozpoczęło się nasze wyzwolenie, pozostaje w nas niewytłumaczalna tęsknota za niewolnictwem. Jest to jakby przyciąganie do bezpieczeństwa rzeczy już widzianych, ze szkodą dla wolności.

Chciałbym zwrócić waszą uwagę na pewien szczegół w historii wyjścia z Egiptu, o niemałym znaczeniu: to Bóg widzi, wzrusza się i wyzwala, a Izrael o to nie prosi. Faraon gasi bowiem nawet marzenia, kradnie niebo, sprawia, że świat, w którym deptana jest godność i negowane są autentyczne więzi, wydaje się niemożliwy do zmiany. Udaje mu się przywiązać do siebie. Zadajmy sobie pytanie: czy pragnę nowego świata? Czy jestem gotów porzucić kompromisy ze starym? Świadectwo wielu braci biskupów i dużej liczby osób działających na rzecz pokoju i sprawiedliwości przekonuje mnie coraz bardziej, że tym, co należy potępić, jest deficyt nadziei. Mamy do czynienia z przeszkodą dla marzeń, niemym krzykiem, który sięga nieba i porusza serce Boga. Przypomina to ową tęsknotę za niewolą, która paraliżuje Izraela na pustyni, uniemożliwiając mu kroczenie naprzód. Exodus można przerwać: nie można by inaczej wyjaśnić, dlaczego ludzkość, która chociaż osiągnęła próg powszechnego braterstwa i poziom rozwoju naukowego, technicznego, kulturowego i prawnego, zdolny do zapewnienia wszystkim godności, błądzi po omacku w mrokach nierówności i konfliktów.

Bóg się nami nie zmęczył. Przyjmijmy Wielki Post jako okres mocny duchowo, w którym Jego Słowo jest ponownie skierowane do nas: „Ja jestem Pan, twój Bóg, który cię wywiódł z ziemi egipskiej, z domu niewoli” (Wj 20, 2). Jest to czas nawrócenia, czas wolności. Sam Jezus, jak przypominamy co roku w pierwszą niedzielę Wielkiego Postu, został wyprowadzony przez Ducha na pustynię, aby zostać wypróbowanym w wolności. Przez czterdzieści dni będzie On przed nami i wraz z nami: jest Synem wcielonym. W przeciwieństwie do faraona, Bóg nie chce poddanych, lecz synów. Pustynia jest przestrzenią, w której nasza wolność może dojrzeć w osobistej decyzji, by nie popaść na nowo w niewolę. W okresie Wielkiego Postu znajdujemy nowe kryteria osądu i wspólnotę, z którą możemy wyruszyć w drogę, jakiej nigdy wcześniej nie przebyliśmy.

Oznacza to walkę: Księga Wyjścia i pokusy Jezusa na pustyni mówią nam o tym wyraźnie. Głosowi Boga, który mówi: „Tyś jest mój Syn umiłowany” (Mk 1, 11), i „Nie będziesz miał cudzych bogów obok Mnie!” (Wj 20, 3), przeciwstawiają się kłamstwa nieprzyjaciela. Od faraona trzeba bardziej bać się bożków: możemy je uważać za jego głos w nas. Móc wszystko, być szanowanym przez wszystkich, mieć przewagę nad wszystkimi: każdy człowiek odczuwa uwodzenie tego kłamstwa w sobie. To stara droga. Możemy w ten sposób przywiązać się do pieniędzy, do pewnych projektów, idei, celów, do naszej pozycji, do tradycji, a nawet do pewnych osób. Zamiast nas poruszyć, sparaliżują nas. Zamiast sprawić, byśmy się spotkali, będą nam siebie przeciwstawiać. Istnieje jednak nowa ludzkość, lud maluczkich i pokornych, którzy nie ulegli urokowi kłamstwa. Podczas gdy bożki czynią niemymi, ślepymi, głuchymi i nieruchomymi tych, którzy im służą (por. Ps 114, 4), ubodzy w duchu są natychmiast otwarci i gotowi: są milczącą siłą dobra, która uzdrawia i podtrzymuje świat.

Jest to okres działania, a w okresie Wielkiego Postu działanie to także zatrzymanie się. Zatrzymanie się na modlitwie, aby przyjąć Słowo Boże i zatrzymać się jak Samarytanin, w obecności zranionego brata. Miłość Boga i bliźniego jest tą samą miłością. Nie mieć innych bogów to zatrzymać się w obecności Boga, przy ciele bliźniego. Dlatego modlitwa, jałmużna i post nie są trzema niezależnymi zadaniami, ale jednym ruchem otwartości, ogołocenia: precz z bożkami, które nas obciążają, precz z przywiązaniami, które nas więżą. Wówczas obumierające i odizolowane serce przebudzi się. Trzeba zatem zwolnić i zatrzymać się. Kontemplacyjny wymiar życia, który Wielki Post pozwoli nam odkryć na nowo, zmobilizuje nowe siły. W obecności Boga stajemy się siostrami i braćmi, odczuwamy innych z nową intensywnością: zamiast zagrożeń i nieprzyjaciół odnajdujemy towarzyszki i towarzyszy podróży. To właśnie jest marzeniem Boga, ziemia obiecana, do której zmierzamy, kiedy wychodzimy z niewoli.

Synodalna forma Kościoła, którą w tych latach odkrywamy na nowo i pielęgnujemy, sugeruje, aby Wielki Post był również okresem decyzji wspólnotowych, małych i dużych wyborów wbrew dominującemu nurtowi, zdolnych do zmiany codziennego życia ludzi i życia dzielnicy: nawyków zakupowych, troski o stworzenie, włączenia tych, których się nie dostrzega, lub pogardzanych. Zachęcam każdą wspólnotę chrześcijańską: do zaoferowania swoim wiernym chwil, w których będą mogli przemyśleć styl życia, oraz do spokojnego zastanowienia się, żeby zweryfikować swoją obecność na danym terenie i swój wkład w uczynienie go lepszym. Biada, gdyby chrześcijańska pokuta była podobna do tej, która zasmuciła Jezusa. Mówi On także do nas: „Nie bądźcie posępni jak obłudnicy. Przybierają oni wygląd ponury, aby pokazać ludziom, że poszczą” (Mt 6, 16). Niech raczej na twarzach widoczna będzie radość, poczujmy woń wolności, uwolnijmy tę miłość, która wszystko czyni nowym, poczynając od najmniejszych i najbliższych rzeczy. Może się to wydarzyć w każdej wspólnocie chrześcijańskiej.

Na ile ten Wielki Post będzie okresem nawrócenia, na tyle zagubiona ludzkość odczuje wstrząs kreatywności: błysk nowej nadziei. Chciałbym wam powiedzieć, podobnie jak młodym, których spotkałem w Lizbonie minionego lata: „Szukajcie i podejmujcie ryzyko. W tym momencie dziejów wyzwania są ogromne, zawodzenia bolesne, przeżywamy trzecią wojnę światową „w kawałkach”, ale podejmijmy ryzyko myślenia, że nie jesteśmy w agonii, lecz w chwili narodzin; nie u kresu, lecz na początku wielkiego spektaklu. Potrzeba odwagi, by tak pomyśleć.” ( Przemówienie do studentów Portugalskiego Uniwersytetu Katolickiego, 3 sierpnia 2023 r.). Jest to odwaga nawrócenia, wyjścia z niewoli. Wiara i miłość trzymają za rękę to dziecię- nadzieję. Uczą je chodzić, a jednocześnie ono ciągnie je do przodu.

Błogosławię was wszystkich i waszą wielkopostną wędrówkę.

 

W Rzymie, u św. Jana na Lateranie, dnia 3 grudnia 2023 r., w Pierwszą Niedzielę Adwentu.FRANCISZEK

 

Żródło: https://www.vatican.va/content/francesco/pl/messages/lent/documents/20231203-messaggio-quaresima2024.html

Dzisiaj jest

piątek,
29 marca 2024

(89. dzień roku)

Święta

Piątek, Wielki Tydzień
Rok B, II
Wielki Piątek Męki Pańskiej

Porządek mszy świętych

Niedziele i święta (w dni wolne od pracy)

7.00 / 9.30 / 10.00 - kościół w Kalsku / 11.00 12.30 / 17.30


Uroczystości (w dni pracujące)

7.00 / 9.00 / 18.00 /

16.30 - kościół w Kalsku


Dni powszednie

7.00 / 18.00

9.00 - w piątki (poza lipcem i sierpniem)

Kościół w Kalsku - czwartki godz. 16.30 (poza okresem wakacji) 


Zmiany podajemy w bieżących ogłoszeniach.

Nr konta

Parafia Rzymskokatolicka

 

pw. Podwyższenia Krzyża Św. w Sulechowie

 

nr konta: 09 9660 0007 0014 6779 2000 0010

Krzyże